Jautājumi un atbildes

  • PDF
  • Drukāt
  • E-pasts

KĀ VEICINĀT  BĒRNA AR KOHLEĀRO IMPLANTU  DZIRDES UZTVERES UN VALODAS  ATTĪSTĪBU?

Ņemot vērā bērnu ar kohleāro implantu (KI) skaņu un valodas uztveres īpatnības, mums jārada optimālie apstākļi viņa dzirdes un valodas sapratnes attīstīšanai. Tie ir:

1) bērnam regulāri jānēsā KI, un KI procesoram jābūt labi noskaņotam;

2) komunicējot ar bērnu, labāk atrasties viņam blakus metra attālumā implanta pusē vai priekšā;

3) pirms runāt ar bērnu, pievērst sev viņa uzmanību;

4) sarunā ar bērnu lietot vienkāršas īsas frāzes;

5) runāt ar bērnu sarunvalodas balss skaļumā, nedaudz lēnāk;

6) ar balsi izdalīt klusākās vārda daļas, priedēkļus, galotnes, neuzsvērtās zilbes;

7) nepārtraukti pievērst bērna uzmanību apkārtējām skaņām un valodai, atkārtot kopā ar bērnu saklausīto skaņu (attēlot to darbībā), paskaidrot  skaņas nozīmi ;

8) mācīt bērnam  atpazīt valodas skaņas.Tas nepieciešams, lai attīstītu spēju iegaumēt ar dzirdi uztvertos jaunos vārdus.

9) maziem bērniem svarīgi stimulēt jebkādas balss reakcijas  un mēģinājumus runāt, piedāvājot bērnam atkārtot jūsu izrunātos vārdus vai atbildēt uz jautājumu, dodot viņam atbildes paraugu;

10) regulāri paskaidrot bērnam jauno vārdu un frāžu nozīmi, pārbaudīt to sapratni, stimulēt to patstāvīgu pielietojumu, bet ne tikai atkārtošanu;

11) komunicējot ar bērnu svarīgi bieži uzdot viņam jautājumus, lai arī sākumā jums bieži pašam vajadzēs uz tiem atbildēt. Tas stimulē bērna domāšanas attīstīšanu, valodas sapratni, bet vēlāk tieksmi un prasmi pašam uzdot jautājumus;

12) ģimenē ieteicams runāt vienā valodā.

Attīstības centra speciālistes


 



 

KUR BĒRNAM AR DZIRDES TRAUCĒJUMIEM LABĀK  MĀCĪTIES – VISPĀRIZGLĪTOJOŠAJĀ VAI SPECIĀLAJĀ IZGLĪTĪBAS IESTĀDĒ BĒRNIEM AR DZIRDES TRAUCĒJUMIEM?

Tas ir atkarīgs no:

·) dzirdes stāvokļa,
·) valodas stāvokļa,
·) runas kvalitātes,
·) ģimenes stāvokļa,
·) intelektuālām spējām,
·) sociālās piemērošanās spējām.

Iekļaujošā izglītība rekomendējama bērniem ar

·) ar pietiekošu sarunu valodas vārdu krājumu;
·) saprotamu izrunu;
·) prasmi uztvert sarunu biedra valodu;
·) prasmi veidot teikumus;
·) prasmi saprast vienkāršus tekstus;
·) prasmi pastāstīt par attēlu vai kādu notikumu savā dzīvē.

Attīstības centra speciālistes


 



 

Jums ir iespēja saņemt atbildes uz sev interesējošiem jautājumiem.

Jautājumus sūtiet uz e-pastu Šī e-pasta adrese ir aizsargāta pret mēstuļošanu (spam), Jūsu pārlūkam ir jābūt aktivizētam Javascript, lai to aplūkotu