2014.-2015. mācību gada aktualitātes

  • PDF
  • Drukāt
  • E-pasts

Comenius projekta tikšanās Valmierā

no 25. līdz 29. maijam

Pirmdiena, 25. maijs

Ierašanās diena

Sagaidām ciemiņus no Slovēnijas, Turcijas, Spānijas un Polijas

Otrdiena, 26. maijs

Skolas diena

9:00 - ierašanās skolā, tikšanās ar skolas direktoru

Ekskursija pa skolu

Projekta tikšanās skolotājiem

Skolēniem spēles un tikšanās skolas zālē vai skolas pagalmā

12:10 - 2. brokastis skolā

12:40 - skolēnu priekšnesumi

“Draudzības dārzs” – katra valsts pie skolas iestāda kādu kociņu, puķi, krūmu

14:50- pusdienas skolā

Pēc pusdienām skolas volejbola sacensības – uzaicināsim ciemiņus piedalīties komandās!

Brīvais laiks

19:00 - ciemiņiem vakariņas kafejnīcā “Jaunā saule”

Trešdiena, 27. maijs

9:00 - ciemiņiem, mūsu skolēniem, skolotājiem ekskursija uz Rīgu un Siguldu

Ekskursija ar gidu pa Rīgu

15.00 - pusdienas kafejnīcā “Kaķu nams” Siguldā

Ekskursija pa Siguldu

Vakarā atgriešanās Valmierā

Brīvais laiks

Ceturtdiena, 28. maijs

9:00 - ciemiņi ierodas skolā

10:00

Tūrisma diena

Sporta aktivitātes

Pusdienas

Pēc tūrisma dienas atgriešanās skolā

Brīvais laiks

Apmēram 15:00 uz lidostu dodas draugi no Slovēnijas

16:00

Tikšanās skolā

Ciemiņi piedalās pasākumā skolas zālē

Ciemiņi saņem sertifikātus par piedalīšanos projekta tikšanās Valmierā

Apmēram 19.00 projām dodas ciemiņi no Polijas

Pārējiem brīvais laiks

Piektdiena, 29. maijs

Apmēram 10:00 projām dodas ciemiņi no Turcijas un  Spānijas


 


Ja sagaida draugi, tad arī tālā Spānija liekas tuvu

Valmieras vājdzirdīgo bērnu internātvidusskolas – attīstības centra 5 skolēni un 6 skolotāji no 23. - 27. martam piedalījās Comenius projekta tikšanās braucienā Spānijā.


Mūsu partnerskola “Trīs olīvkoki” atrodas Madridē. Skolu partnerības projekta darbā ir iesaistītas 5 valstis – Spānija, Slovēnija, Polija, Turcija un Latvija. Visās šajās skolās mācās skolēni gan ar dzirdes traucējumiem, gan citām problēmām.

Daļai skolēnu tas bija pirmais lidojums ar lidmašīnu. Bija mazliet bail, bet arī interesanti. Pirmdien vēlu naktī ielidojām Madridē. Iekārtojāmies viesnīcā. Labi, ka laiks bija jāpagriež 1 stundu atpakaļ, savādāk otrā rītā būtu pavisam grūti piecelties.

Skolēni ar lielu nepacietību gaidīja šo braucienu. Gatavojām finālproduktu, kuru prezentējām projekta tikšanās laikā. Tas bija tautasdziesmu krājums par dabu. To izveidojām gan kā grāmatiņu ar notīm un attēliem par Latvijas dabu, gan audiokaseti. Arī citām skolām bija materiāli ar šādu tematiku. Visi apmainījāmies ar tiem. Skolotāji tos varēs izmantot gan mūzikas, gan angļu valodas stundās, gan ārpusstundu darbā ar skolēniem.

Otrdienas rītā ar metro devāmies uz skolu. Dažiem skolotājiem tā jau bija zināma, jo sadarbība  ir ilggadēja. Tā sākās pirms apmēram 6 gadiem, kad bija iepriekšējais Comenius projekts. Redzējām skolu, runājām ar kolēģiem, skolēniem. Skola ir samērā liela, tur mācās 1000 skolēnu, no kuriem 100 ir ar dzirdes traucējumiem. Šie skolēni ir integrēti, mācās kopā ar dzirdīgajiem bērniem. Skola “Trīs olīvkoki” Madridē ir iecienīta. Ir pat “jāstāv  rindā”, lai tur  mācītos. Tāpēc vecāki izvēlas  skolas bērnudārzu, lai bez problēmām varētu apmeklēt arī skolu. Projekta tikšānās laikā skolā bija ieradusies arī televīzija cilvēkiem ar dzirdes traucējumiem. Kā “runas vīru” izvirzījām skolotāju Elīnu. Viņa pastāstīja gan par projekta darbu, gan par situāciju Latvijā. Jau pēc dažām dienām saņēmām interneta saiti, lai vārētu pārraidi noskatīties (28.03. - raidījums saite šeit).

Skolēni piedalījās spēlēs skolas pagalmā. Te arī aizsākās draudzība. Un saprasties bija viegli, jo palīdzēja ne tikai angļu valoda, bet arī zīmju valoda.Runājām par projekta gala atskaites sagatavošanu, sadarbību, lai šis darbs noritētu sekmīgi. Sākām plānot pēdējo tikšanās reizi Latvijā maija beigās.


Protams, kolēģi bija noorganizējuši ekskursiju pa Madridi, lai mēs varētu kaut nedaudz iepazīt viņu skaisto pilsētu.Tā notika trešdienas rītā.Celtnes, parki, uz katra soļa runā vēsture. Vakarā vēl apmeklējām Ēģiptes tempļa drupas kādā parka uzkalnā, lai vērotu saulrietu. Interesanti, ka šo templi pilsētai dāvinājusi Ēģiptes valdība 60. gados kā pateicību par palīdzību aizsargdambja būvē, lai netiktu appludinātas seno tempļu drupas. Un saulriets bija pasakains!

Ceturtdienas rītā ar skolas autobusu devāmies izbraucienā uz kalniem, kur ir iekārtota spēka un veiklības pārbaudes trase “Meža kaķis” (tādu nosaukumu varētu dot mēs pēc Latvijas parauga). Sākumā bijām pavisam nosaluši. Laiks mūs nelutināja, tas bija tikai nedaudz siltāks nekā Latvijā. Bet kalnos varbūt pat mazliet aukstāks, tāpēc lieti noderēja spāņu kolēģu iedotais siltais apģērbs (mēs taču tomēr bijām gatavojušies uz nedaudz siltāku laiku!) Visas aktivitātes skolēniem sagādāja sajūsmu, acis aiz prieka mirdzēja. Arī apkārtējā dabas varenība izraisīja sajūsmu.


Tikšanās noslēgumā notika kopīgas vakariņas. Gan skolēni, gan skolotāji saņēma sertifikātus kā apstiprinājumu, ka esam šo laiku Madridē pavadījuši ar moto “Daba runā – mācies ieklausīties ar sirdi!”. Tāds ir mūsu projekta nosaukums, tēma.

Vēl pēdējais rīta cēliens pirms izlidošanas uz mājām. Kāds bija prieks, ka diena bija saulaina un silta. Beidzot īstā Spānija! Apmeklējām vienu no pilsētas skaistākajiem un lielākajiem parkiem Retiro. Tur ar mums “sarunājās” gan vēsture, gan daba.

Tad vēl pēdējās ardievas pilsētai un lidojums mājup.

Projekta koordinatore Maiga Paegle




Pasākums 5. – 12. klašu skolēniem
„Tēju malkojot ...”

Viens no Comenius projekta „Daba runā – mācies ieklausīties ar sirdi!” plānotajiem pasākumiem bija tējas vakars.

Gatavojoties pasākumam, skolēni tika rosināti savākt dažādas tējas un tējas dzeršanas piederumus, kuri saglabājušies ģimenēs no agrākiem laikiem. Paldies skolēniem un vecākiem, kuri palīdzēja  sagatavot izstādi „Gadiem ejot...”. Tie bija Leldes Kursītes ģimene, Ances Lapiņas ģimene un skolotāji. Paldies viņiem!

Mājturības un tehnoloģiju skolotāja R.Paegle un skolotāji bija sagatavojuši mazu tēju izstādi ar 40 paraugiem.

Tā nu pienāca 28. janvāra pēcpusdiena, kad klases pamazām sāka gatavoties vakaram, kurš sākās pulksten 19.00 skolas zālē. Katra klase saklāja tējas galdu ar nelieliem našķiem pie tējas. Tika izvēlēta tēja, kura garšo visiem skolēniem – tā ir piparmētru (to pateica priekšā pieredze no mājturības stundām).

Skolēni pulcējās zālē jau labu laiku pirms sākuma. Viss bija sakārtots.

Pasākums varēja sākties. Skolēniem bija iespēja iepazīties ar vairākām prezentācijām par tējas vēsturi un tējas dzeršanas tradīcijām dažādās valstīs – Ķīnā, Indijā, Krievijā, Japānā, Anglijā. Tas bija interesani. Varēja noskatīties arī filmiņu ” Kun fu-ča” par ķīniešu tējas dzeršanas rituālu.

Tā kā pie tējas tases raisās sarunas, kurās atceramies arī agrākos notikumus, tad skolēni bija sagatavojuši prezentācijas par projekta tikšanās braucieniem uz Turciju, Poliju un Slovēniju. Tās bija jaukas atmiņas par draugiem, par redzēto.

Ar lielu interesi skolēni piedalījās konkursos par tējām:

·) bija sagatavoti attēli ar augiem, no kuriem iegūst tēju . Skolēniem bija uzdevums atpazīt tos. Nemaz nebija tik viegli pateikt tējas nosaukumu. Daži pirmo reizi redzēja, piemēram, māllēpju ziedus .

·) otrs konkurss „Izgaršo!”. Bija sagatavota aukstā amerikāņu  tēja, kuras sastāvdaļas bija kanēlis, krustnagliņas, apelsīnu sula, cukurs, melnā tēja un ūdens. Skolēni garšoja un mēģināja izdomāt, no kā pagatavots  šis sarežģītais dzēriens.

Visas klases veiksmīgi piedalījās konkursā un 5.-7.klašu grupā uzvarēja 6.klase, 8.-12.klašu grupā uzvarēja 9.klase.

Dabā runā ar mums par dažādām lietām - šajā vakarā skolēni guva jaunu pieredzi par tējas dzeršanu pie mums Latvijā un citur pasaulē.

Pasākuma vadītāja mājturības un tehnoloģiju skolotāja  Ruta Paegle
Projekta koordinatore skolotāja Maiga Paegle


 



 


Urrā! Urrā!! Urrā! Urrā! Urrā!

Mūsu Comenius skolu partnerības projekta “Daba runā – mācies ieklausīties ar sirdi!” nākošā tikšanās Spānijas galvaspilsētā Madridē skolā “Trīs olīvkoki”.

Tā kā lidmašīnas biļetes ir jānopērk laicīgi, lai būtu lētāk un varētu aizbraukt pēc iespējas vairāk dalībnieku, tad bija jānolemj, kuri skolēni piedalīsies. Zināms bija tikai skaits – 5 skolēni.

Galvenais kritērijs šoreiz bija rezultāti mācībās. Tā kā tuvojas skolēnu brīvlaiks – viens no atskaites punktiem mācību darbā, tad ņēmām vērā sekmes uz 21.10. Skolēni šo datumu nezināja, tāpēc varējām izvēlēties pašus čaklākos, centīgākos, kuri visu laiku ir domājuši par labām sekmēm.

Otrs noteikums bija tāds, lai skolēns nav piedalījies nevienā citā projekta braucienā.

Izvēlējāmies tos skolēnus, kuriem sekmes mācībās bija  virs 6 ballēm. No tiem 4 skolēni:

•) Andželika Petkuna,

•) Laura Makšima,

•) Kristīne Bērziņa,

•) Elza Alise Zariņa

nebija saņēmušas nevienu nav vērtējuma. Tātad visi darbi iesniegti, viss nokārtots laicīgi. Šie skolēni tika iekļauti dalībnieku skaitā.

8 skolēniem sekmju izrakstā parādījās viena atzīme  nav vērtējuma. Tie bija:

•) Dana Cērmane,

•) Ralfs Liepiņš,

•) Valters Rutko,

•) Kristaps Razminovičs,

•) Nauris Pintāns,

•) Kristīne Bistrova,

•) Elīna Žurakovska,

•) Viktors Kņazkins.

Šie skolēni savā strapā izlozēja vienu laimīgo iespēju pievienoties dalībniekiem. Laimīgo lozi ar uzrakstu


izvilka Elīna Žurakovska.

Tātad no nākošā gada 23. - 26. martam visi šie 5 skolēni piedalīsies projekta tikšanās.

Skolotāja Maiga Paegle



 



Draudzīgā Slovēnija

28.09. agri no rīta sākās četru Valmieras vājdzirdīgo bērnu internātvidusskolas – attīstības centra skolēnu un trīs skolotāju ceļš uz Slovēnijas otru lielāko pilsētu Mariboru. Te notika mūsu Comenius  daudzpusējās skolu partnerības projekta “Daba runā – mācies ieklausīties ar sirdi!” kārtējā tikšanās.

Ceļā pavadījām divas dienas, nakti pārguļot Varšavā. Tas, protams, nemaz nebija tik viegli ne skolēniem, ne skolotājiem, bet 29.10. vēlu vakarā laimīgi nokļuvām Mariborā un iekārtojāmies viesnīcā. Pilsēta atrodas netālu no Austrijas robežas kalnu ieplakā.

No rīta visu valstu (Turcijas, Spānijas, Polijas) skolēni un skolotāji satikās viesnīcā, lai dotos uz skolu. Diena bija ļoti silta un saulaina. Tur mūs sagaidīja mazliet satraukti skolēni un smaidoši kolēģi. Skolas zālē notika iepazīšanās pasākums – valstu un skolu prezentācija, skolēnu priekšnesumi. Tad skolēni devās uz radošajām darbnīcām, draudzīgām tikšanās skolas pagalmā, bet skolotājiem notika sarunas par projekta darbu. Pēc sarunām pievienojāmies bērniem, kuri jau bija sadraudzējušies. Mājinieki bija padomājuši arī par vietējo ēdienu degustāciju, kuru gatavošanai izmantoti dažādi dabas produkti.

Ekskursijā pa skolu redzējām klašu iekārtojumu, sasveicinājāmies ar bērniem, parunājāmies ar kolēģiem par mācību procesu un darba metodēm. Mariboras skolā mācās bērni ar dažādiem traucējumiem no tuvākās apkārtnes. Skolai nav internāta, tāpēc katru dienu bērni dodas mājās ar skolas autobusiem. Tālākās dzīves vietas ir apmēram 50, 60 km attālumā, tāpēc nākas celties pat piecos no rīta.

Interesanta bija ekskursija pa pilsētu. Visi devās ceļā starptautiskās grupās, kuras vadīja slovēņu skolotāji un skolēni. Kad atgriezāmies skolā, tad skolēni bija sadraudzējušies vēl ciešāk. Pēcpusdienā notika vārdnīcu prezentācija – katrai valstij bija jāizgatavo vārdnīca par dabu. Tika izmantota gan savas valsts valoda, gan angļu, gan latīņu, gan zīmju valoda. Interesanti, ka katra skola bija piegājusi šim darbam ļoti radoši. Vārdnīcām bija dažāda forma. Šis ir viens no projekta darba finālproduktiem. Vārdnīcas varēs izmantot mācību procesā ģeogrāfijas, dabas zinību, angļu valodas stundās. Pēc tam pie skolas skolēni piedalījās spēlēs. Un tad nāca pārsteigums – milzīga torte ar mūsu projekta logo. Varēja pat izvēlēties gabaliņu no kādas valsts  karoga un draudzīgi apēst.

Tā kā Maribora atrodas kalnu ieplakā, tad otrā dienā devāmies uz 1164 m augsto  Pohorje kalnu. Vagoniņš uzveda mūs augšā. Tad pastaiga dabā. Migla, kura pamazām nāca mums virsū. Jau mazliet krāsaini koki. Kalnu takas. Viesnīcas un trases slēpotājiem. Sakopta apkārtne.

Tad atkal sēdāmies autobusā un braucām uz vīna audzētāju fermu. Nemaz nebija tik viegli uzkāpt kalnā, kurā aug vīnogulāji. Bet skats vienreizējs! Bija iespēja nogaršot gan vīnogas, gan svaigi spiestas sulas, gan ceptus kastaņus, gan tikko no dārza lasītus ābolus. Redzējām arī vīna gatavošanas procesu. Šis Slovēnijas apgabals ir slavens ar saviem sausajiem un pussausajiem baltvīniem un augļiem. Taisnā virzienā attālums līdz Austrijas robežai ir tikai 200 m, bet, ja vajadzētu iet kājām, tad galā droši vien nokļūtu elsdami pūzdami.

Arī trešajā dienā ar autobusu devāmies iepazīt tuvāko apkārtni. Pirmais mērķis bija ferma, kurā audzē govis un no piena izgatavo dažāda veida jogurtu, svaigo sieru. Meitenes govis pievienoja mūsu projekta nosaukuma daļai “... - ieklausies ar sirdi!”  - visām uz pieres bija balta sirsniņa. Jogurts bija ļoti garšīgs – droši vien sava nozīme ir gan gaisam, gan govju barībai, gan gatavošanas procesam.

Nākošais ceļa mērķis bija Slovēnijas vecākā pilsēta Ptuja. Tās vēsture saistīta ar 6., 5. gs. pirms Kristus. Šauras ieliņas, skaistas ēkas, daudz ziedu. Pāri pilsētai paceļas vecā pils, kuras celtniecības sākums jau 6., 7. gs. Lai pietiktu spēka doties tālāk, turpat brīvā dabā paēdām pusdienas.

Un tad vēl viens pārsteigums – masku darbnīca. Maskas izmanto kurenti tradicionālajos karnevālos februārī un martā. Laiku nosaka pilnmēness. Kurenti ir cilvēki, kuri, uzvelkot šīs maskas, atbaida ļaunumu un piesaista labos spēkus. Maskas gatavo no aitas ādas. Vienā rokā ir koka boze, bet otrā daudz kabataslakatiņu. Tos kurentiem dod meitenes. Pie jostas karājas zvani. Tie ir gan lielāki, gan mazāki. Kurentam kustoties, tie skan. Maskas svars ir apmēram 30 kilogrami, cena līdz 10 000 eiro. Darbnīcā gatavo maskas gan vietējām kurentu grupām, gan ir pasūtījumi no ārzemēs dzīvojošiem slovēņiem.Tas tiešām bija neparasti!

Tā mazliet esam iepazinuši mūsu projekta mazāko valsti Slovēniju, tikušies ar Maribo skolas kolēģiem, skolēniem. Nākošā tikšanās būs marta beigās Madridē. Pamazām sāksim tai gatavoties, jo jāprezentē projekta nākošais finālprodukts – pašu ierakstīts  disks, grāmata vai citas formas materiāls ar katrai valstij raksturīgām dziesmām par dbu, mūziku, mūzikas instrumentiem.